راهنماي مناسب براي خريد ويولون
نوشته شده توسط : نغمه فهمی

خرید ویولن

کیفیت: علاوه بر تنظیم بودجه این مهم است که بدانید از لحاظ کیفیت چه چیزی را مد نظر قرار دهید. از طرفی دیگر نمیخواهید ویولن بی کیفیتی با قیمت بالا بخرید. پس هنگام خرید ویولن به ساختار آن توجه کنید. یک ویولن با کیفیت هنگام فشار دادن خم نمی شود. دقت کنید این نکته خیلی مهم است که منظور از کیفیت، صدا نیست زیرا اصلا کیفیت صدا در سازهای مبتدی تا متوسط را متوجه نخواهید شد. پس به این مورد خیلی توجه نکنید مگر اینکه حرفه ای هستید.

ویولن نو یا دست دوم: هنگام خرید ویولن شما دو گزینه دارید: یا اینکه یک ویولن نو بخرید یا یک ویولن دست دوم. اگر بودجه ی کمی دارید، خرید ویولن دست دوم میتواند به نفع شما باشد. فقط مطمئن شوید که ویولن سالم است و ارزش خرید دارد.

اندازه: ویولن ها اندازه های مختلفی دارند. برای بچه ها سایزهای ۳/۴,۱/۲,۱/۴,۱/۸,۱/۱۰,۱/۱۶ و ۱/۳۲ مناسب است. برای انتخاب سایز مناسب ویولن برای بچه ها به این صورت عمل کنید: بازوی چپ را کاملا از بدنشان دور کنید و از گردن تا مچ یا کف دست را اندازه گیری کنید، اندازه ی گردن تا مچ نشاندهنده ی سایز مناسب ویولن برای بچه است. ویولن های سایز ۴/۴  که به آن ها ويولون Full Size نيز مي گويند براي افراد با سنين بالاتر از ۹ سال و بزرگسالان مناسب است. طول بازوي اين ويولون ها ۲۳٫۵ اينچ و بالاتر است.

لوازم جانبی: حداقل احتیاجات یک ویولن خوب: آرشه حداقل ۸ پر (سالم)، جعبه چهار گوش و مرغوب، زیرچانه باید یکی از این موارد باشد (۱- ضد حساسیت ، ۲-آلمانی مارک وسترن ۳- یا از جنس آبنوس یا روز بوت) و همچنین گوشی های ساز البته در مورد گوشی تا می شود آبنوس چون در صدا تاثیر گذار است. خرک هم بسیار در صدای ساز تاثیر می گذارد و بهترین مارک ها- تلر و بوش- هست در مورد سیم تقریبا روی تمام ویولن ها سیم اولیه تست می باشد نه سیم ها گران مگر آنکه خود فروشنده روی آن قرار دهد.

لوازم جانبی ویولن

تنظیم بودن ساز: سعی کنید ساز را تنظیم شده بخرید. هزینه تنظیم ساز های بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان می باشد ولی بسیار در صدای ساز تاثیر گذار است. کسی که اینکه را انجام می دهد باید مهارت لازم را داشته باشد و ساز باید با توجه با سبک تنظیم شود یعنی اگر ایرانی می زنید پل ساز را به گونه ای قرار می دهد که صدای بم بسیار عالی و اکشن ساز هم تا می شود پایین باشد ولی در کلاسیک جای پل فرق می کند که باعث می شود صدای ساز تیز شود اکشن بالاتر می رود تا در پوزیسیون های بالا ساز جوابگو باشد و سیم ساز را با توجه به سبکتان و اینکه آیا می خواهید با این ساز تمرین کنید و یا ساز نوازندگی حرفه ای در زمان های کم انتخاب می کنید مثلا برای سبک ایرانی معروف ترین ساز سیم پیراسترو سبز می باشد و برای کلاسیک سیم تونیکا از شرکت پیراسترو کم هم تمرینی است و هم صدای خوبی دارد و یا سیم اوا پیراز که بیشتر کنسرتی است تا یک سیم تمرینی

سبک ایرانی یا خارجی: این مورد در ویولن اهمیت دارد و توصیه اکثر اساتید این است که اگر قصد دارید ویولن ایرانی بنوازید حتما ویولن ایرانی بخرید و اگر قصد دارید ویولن سبک کلاسیک بنوازید، ساز خارجی. در مورد تفاوت ساخت ساز های ایرانی و خارجی می توان تنها به تفاوت در میزان قوس صفحه رو و پشت اشاره کرد که یک مقدار صدا را بم تر و تو دماغی تر می کند و در مورد تنظیم ویولن برای این ۲ سبک به ترتیب اهمیت میتوان گفت : جای پل در ویولن بعد جنس خرک ،تنظیم خرک و اکشن ساز ،سیم و گوشی ها. در اینجا بر حسب تجربه و نظرات حرفه ای های ویولن به شما میگوییم خیلی درگیر این موضوع نشوید و با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد ویولن های موجود در ایران ساخت کشور چین هستند، یکی از مارک های گفته شده در پایین را خریداری کنید.

لوازم جانبی ویولونلوازم جانبی​​

محدوده ی قیمت

قبل از شروع جست و جو برای خرید ویولن باید ابتدا بودجه تان را مشخص کنید. ویولن های با کیفیت معمولا از ۱ و نیم میلیون آغاز میشوند. پس بسته به اینکه چه برندی انتخاب کنید هزینه تان از این مقدار بالاتر میرود. اما نکته مهمی که اینجا مطرح است اینکه اگر مبتدی هستید (کمتر از یک سال آموزش دیده اید،به هیچ وجه ساز گران قیمت نخرید، چون نه تنها به سازهای گران قیمت صدمه می زنید بلکه بیش از نیمی از هنرآموزان ویولن به دلیل سختی در اوایل راه انصراف می دهند و بعد شما میمانید و یک ویولن گران قیمت که باید به نصف هزینه ای که پرداخته اید آن را رد کنید! به این نکته هم توجه کنید که احتمالا باید کمان-آرشه- و کیس ویولن را جداگانه بخرید. یک نمونه از لیست قیمت ها را در تصویر زیر می بینید.

اجزای ویولوناجزای تشکیل دهنده ویولون




:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: